Een goede contentstrategie: bereik je doelpubliek

Contentstrategie als deel van je online marketingactiviteiten is onmisbaar. Met constructieve contentmarketing bouw je een langetermijnrelatie uit met je klant en zet je dit om in conversie. Relevante content vormt dan ook de rode draad binnen jouw marketingactiviteiten.

Waarom contentstrategie?

  • Door relevante content te brengen, schep je vertrouwen bij je doelpubliek. Jullie smeden een band én het is nog eens goed voor je imago.
  • Brand awareness en naamsbekendheid gaan de hoogte in.
  • Je brengt je merk tot leven.
  • Op het einde van de rit krijg je leads en conversie.
  • SEO: Met de juiste linkbuilding verhoog je het aantal bezoekers op je website. En vergeet niet dat Google van veel tekst houdt. Bloggen is de boodschap.

Contentmarketing: ga strategisch te werk!

’s Ochtends snel snel een nieuw berichtje bedenken? Het kan, wie weet. Maar ga vooral niet haastig te werk. Think before you act! Straffe, goede content is weloverwogen informatie die je doorspeelt naar je doelgroep. Werk planmatig. De ‘trick’ is dan weer dat jouw doelpubliek niet weet dat er een planning achter zit.

Wat is relevante content?

Relevantie is het begin van alles. Zonder relevante content schiet je enkel met hagel. Bepaal je informatie zorgvuldig en strategisch. Hoe wil je jouw merk naar buiten dragen? Wat is jouw verhaal? Vertel jouw doelgroep iets wat ze nog niet weten, nog voor ze zichzelf de vraag stellen. Los een probleem op, nog voor het zich stelt.

Bepaal je doelgroep

Wie wil je aanspreken? Wie wil je bereiken? Een handige tool om jouw doelgroep te bepalen is om te werken met persona’s. Zo zet je fictieve personages in die het jou gemakkelijk maken om te zien we je voor je hebt. Het zal je helpen om de juiste kanalen in te zetten en een gepast taalgebruik te hanteren.

Welke kanalen zet je in?

De tijd waarin Facebook enkel voor B2C werkte en LinkedIn enkel voor B2B is voorbij. In functie van je doelpubliek en je content bepaal je de kanalen waarmee je zal werken én stem je die ook op elkaar af. Laat woorden en beelden voor jou spreken: ga je voor een blog, video of publireportage?

Soorten content

Promoted content, native content, hero content, … het zijn allemaal vormen van content die je kan toepassen binnen je contentstrategie.

Contentstrategie met een contentkalender

Planmatig je contentmarketing aanpakken? Hoe doe je dat? Een contentkalender is hierbij hét operationele hulpmiddel bij uitstek! Datum, type content, welk kanaal, timing, visueel materiaal, enz.: je giet het allemaal in een overzichtelijke structuur. Er bestaan heel wat platformen waarin je een contentkalender kan opmaken: een google spreadsheet kan al een goede basis vormen.

Nog meer tips voor een goede contentstrategie:

  • Hou het helder en eenvoudig.
  • Let op je taalgebruik. Foute spelling of grammatica zijn afknappers.
  • Meet je resultaten: wat werkt er goed? Wat kan je herhalen?
  • Neem je tijd hiervoor. Of besteed je activiteiten uit zodat jij je op jouw business kan concentreren.
  • Spreek de taal van je doelgroep.

Ben je benieuwd hoe wij dit aanpakken?

Besef je het belang van een goede contentstrategie? Zoek je een ervaren partner die alles op alles zet om jouw verhaal naar buiten te brengen?

CONTACTEER ONS